Sprawozdanie
z realizacji projektu Szkoła Humanitarna
Rok
szkolny 2010/2011
Szkoła Humanitarna to projekt z
zakresu edukacji globalnej przygotowany dla polskich szkół przez Polską Akcję
Humanitarną.
Cele projektu:
· zwiększenie
wiedzy uczniów i uczennic z zakresu globalnych współzależności;
· kształtowanie zaangażowanych i
odpowiedzialnych postaw względem otaczającego świata i zamieszkujących go
ludzi;
· przekazywanie wiedzy z tematyki globalnej,
procesów i związków łączących nas z całym światem.
Szkoła realizując projekt:
•zdobywa wiedzę na temat
współzależności globalnych, pomocy humanitarnej i rozwojowej,
•wychowuje młodych ludzi
świadomych swojego wpływu na sprawy lokalne i globalne,
•uczy jak mądrze i skutecznie
pomagać.
Nasze
kalendarium:
•Zgłoszenie placówki do
projektu: wrzesień 2010r.
•Zakwalifikowanie Zespołu Szkół
w Stawiszynie do udziału w projekcie: październik 2010r.
•Szkolenie koordynatorów
projektu- Anita Krzyżaniak, Agnieszka Roszak–Janowska: 12 października 2010r.
Poznań
•Szkolenie uczniów i
koordynatorów: 18-20 listopada 2010r. Konstancin-Jeziorna
Koordynator: Anita Krzyżaniak
Uczniowie: Oliwia Antczak,
Michał Krzyżaniak kl.Ib gimnazjum.
•Powstanie Klubu Szkoły
Humanitarnej- listopad 2010r.
•Szkolenie członków zespołu
wychowawczego- 24 listopada 2010r.
•Lekcje wychowawcze z zakresu
edukacji globalnej: grudzień 2010/styczeń 2011
klI-III Dostęp do edukacji prawem każdego dziecka.
kl.IV-VI Jeden dzień- jak żyją rówieśnicy w różnych częściach świata?
klasy gimnazjalne Dostęp do edukacji w Krajach Południa.
•Zdobywanie wiedzy-realizacja
projektu edukacyjnego WODA-TOWAR LUKSUSOWY.
Tytuł projektu edukacyjnego
|
WODA-TOWAR LUKSUSOWY
|
Cele projektu edukacyjnego
|
Uświadomienie wagi problemu dostępu do wody pitnej na świecie,
Mobilizowanie do działań na rzecz zapewnienia dostępu do wody wszystkim
ludziom na świecie,
Uświadomienie potrzeby racjonalnego korzystania z zasobów
naturalnych- bezcennej wody.
|
Grupa docelowa
|
Uczniowie
Zespołu Szkół w Stawiszynie
|
Planowane działania
|
1.Zdobywanie
wiedzy na temat problemów wody.
2.Woda w
mojej okolicy i w moim domu.
3.Kampania
informacyjna.
4.
Współpraca z PAH.
|
Zrealizowane działania
|
1. Zebrano informacje na temat wody-przeglądanie
stron internetowych, opracowań w bibliotece.
2. Przygotowano i przeprowadzono
wśród uczniów ankiety badające poziom
ich wpływu na różnorodne zagadnienia globalne oraz zakres ich globalnej
odpowiedzialności.
3. Przygotowano prezentacje multimedialne
dla gimnazjalistów Problem
wody na świecie;
dla klas I-III szkoły podstawowej Dlaczego mamy oszczędzać wodę?
4. Obchodzono Światowego Dzień Wody: akcja plakatowa,
okolicznościowe gazetki.
5. Prezentowano spoty reklamowe Polskiej Akcji Humanitarnej, zdjęcia
ilustrujące życie codzienne w Sudanie Południowym -
skutki braku wody.
6. Wychowawcy przeprowadzili w
klasach zajęcia na temat problemu dostępu do wody na świecie:
Kl. I-III WODA W ŻYCIU CODZIENNYM
Kl. IV-VI WODA-BEZCENNE DOBRO NASZEJ PLANETY
Klasy gimnazjalne WODA-DWIE SKRAJNOŚCI
7. Zgłoszono Zespół Szkół w Stawiszynie do akcji
STUDNIA DLA POŁUDNIA.
8. Uczniowie i nauczyciele wsparli Kampanie Wodną PAH poprzez zakup
kropelek ZBIERAM WODĘ.
9. Przygotowano hasła i wierszyki o bezcenności wody.
10. Zwiedzono STACJĘ UZDATNIANIA WODY w Stawiszynie- zebrano informacje na temat ujęcia wody w gminie i mieście Stawiszyn.
11. Wykonano doświadczenie domowe -pomiar zużycia wody
na jednego członka rodziny.
12. Zdobywano wiedzę z zakresu globalnych wyzwań i współzależności- uczniowie uczestniczyli w
grze miejskiej POGROMCY GLOBALNYCH
WYZWAŃ.
13. Obradował X SEJMIK UCZNIOWSKI Jeden świat, wiele problemów-globalizacja.
·
Reprezentanci klas
przedstawili Portret dobrego obywatela świata.
·
Uczniowie zabrali
głos w debacie na temat:
Czy zwykli ludzie mogą
wywrzeć wpływ na losy świata, jego globalne problemy?
·
Przyjęto Deklarację
Człowieka Globalnego zainspirowaną słowami Mahatma Gandhiego Sami musimy stać się zmianą,
którą chcielibyśmy ujrzeć w świecie.
Ekspertami
obrad były: pani Dominika Rypa-koordynator programu Szkoła Humanitarna oraz pani Olga Mielnikiewicz- pracownik Działu
Edukacji PAH
|
Nie zrealizowane działania
|
Ze względu na modernizację obiektu
nie odbyła się wizyta w oczyszczalni ścieków w Stawiszynie.
|
Efekty realizacji projektu
|
·
Wzrost wiedzy uczniów z zakresu globalnej odpowiedzialności oraz
współzależności,
·
Działanie na rzecz zapewnienia dostępu do wody ludziom na świecie-
racjonalne korzystanie z bogactwa naturalnego -wody.
|
W dn.11 czerwca 2011r. w
Warszawie odbyło się spotkanie
podsumowujące projekt Szkoła Humanitarna. Uczniowie: Oliwia
Antczak i Michał Krzyżaniak oraz koordynatorzy odebrali Certyfikat Szkoły Humanitarnej.
|