Umysł
ludzki jest niczym ogród: jeśli chcemy, żeby rosły w nim piękne kwiaty, musimy
najpierw go wyplewić. (…) Powinniśmy także sporządzić listę wszystkich naszych
talentów
i cech pozytywnych. Kwiaty nie będą potrzebowały wiele czasu, aby zakiełkować.
Staniemy się bardziej świadomi naszych własnych dobrych cech i uzdolnień
(John Powell)
„Apteczka
pierwszej pomocy emocjonalnej”
W roku
szkolnym 2016/2017 w naszej szkole był realizowany program „Apteczka pierwszej
pomocy emocjonalnej”. Celem programu było rozwijanie u uczniów podstawowych
umiejętności społecznych i emocjonalnych, przygotowanie do radzenia sobie ze
stresem, budowanie poczucia własnej wartości oraz kształtowanie optymistycznego
nastawienia
do życia. Program składał się z 10 części tematycznych:
1. Apteczka skarbów, czyli jak leczyć rany duszy?
Celem tej
części było zrozumienie: czym są wartości oraz kształtowanie odporności na
trudne sytuacje. Uczniowie wykonali „Apteczkę skarbów”. Jest to pudełko, do
którego mogą włożyć wszystkie pomocne rzeczy, by złagodzić stres, ból oraz
utrwalić wszystko to, co w życiu jest „skarbem”. W trakcie trwania programu
uczniowie uzupełniali swoje „Apteczki”.
2. Optymizm – myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej.
W tej
części uczniowie poznali optymistyczny styl wyjaśniania, czyli związek pomiędzy
naszym samopoczuciem i zachowaniem, a tym jak interpretujemy to, co nas
spotyka. Uczniowie założyli „Pamiętnik dobrych chwil” oraz poznali tajny szyfr
„WPS” (wydarzenie-przyczyna-skutek).
3. Przyjaźń – okazuj miłość i przyjaźń!
Zadaniem
tej części było określenie: czym jest przyjaźń i jakie są cechy dobrego
przyjaciela. Uczniowie stworzyli przepis na przyjaźń.
4. Kreatywność – ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
Celem było
rozwijanie kreatywności, pracowitości i ciekawości świata oraz umiejętności
uczenia się.
5. Wytrwałość – nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
W piątej
części uczniowie dyskutowali nad tym, czym jest wytrwałość, co oznacza taka
postawa i dlaczego jest pomocna w życiu. Przeprowadzili konferencję naukową,
podczas której dyskutowali nad 2 tezami: „Błędy to najlepsza droga do porażki”
i „Nie ma błędów są tylko lekcje”.
6. Zdrowie fizyczne – dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia
samopoczucie.
Uczniowie
poszerzyli swoją wiedzę na temat znaczenia zdrowego odżywiania i aktywności
fizycznej. Nagrali krótkie scenki, dotyczące zdrowego stylu życia.
7. Szczerość – nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!
Celem
kolejnej części było kształtowanie postawy szczerości i uczciwości wobec siebie
i innych. Uczniowie przygotowali reklamy przedmiotów codziennego użytku
i zastanawiali się nad ich zgodnością z rzeczywistością. Zbudowali także
„prawdomierz”.
8. Życzliwość – próbuj zrozumieć i wspierać innych.
Uczniowie
odkrywali w jaki sposób mogą okazywać życzliwość i empatię wobec innych,
zastanawiali się, czy są życzliwi i stworzyli „łańcuch życzliwości”.
9. Wdzięczność – okazuje wdzięczność za wszystko, co Cię spotyka!
Uczniowie
poznali moc witaminy W (wdzięczność), nauczyli się doceniać i dostrzegać dobro
w tym, co ich spotyka. Stworzyli gazetkę „Wdzięczność”.
10. Marzenia – wyznaczaj cele i snuj marzenia.
W ostatniej
części uczniowie nauczyli się dostrzegać bohaterów w codziennym życiu,
co pomaga doceniać wielkie i małe czyny podejmowane przez innych i w ten sposób
wyznaczać własne cele i marzenia do realizacji.
Program
realizowały w klasach VI nauczycielki: Monika Malinowska i Zofia Smolińska.
|