Celuj w projekt, czyli Lekcje z klasą
W II okresie roku szkolnego 2016/2017 w naszej szkole realizowany był program „Celuj w projekt”, opracowany przez Fundację „Uniwersytet Dzieci”. Celem programu było kształtowanie kompetencji społecznych uczniów poprzez uczestnictwo w tworzeniu projektu budżetu obywatelskiego w szkole, integracja uczniów oraz wprowadzenie zmiany w szkole, która będzie odpowiedzią na potrzeby uczniów. W programie wzięły udział klasy: IV a i VI b.
Realizację projektu poprzedziło spotkanie wstępne, podczas którego uczniowie poznali ideę pracy projektowej, uczestnicząc w grze inspirowanej popularną zabawą „Kulodrom”. Ich zadaniem było stworzenie prototypu zjeżdżalni wodnej z papieru i słomek.
Właściwa realizacja programu składała się z następujących etapów:
1. Powołanie zespołu projektowego i poznanie idei projektu – wprowadzenie zmiany w szkole, która będzie odpowiedzią na potrzeby uczniów.
2. Spotkanie z Joanną Woszczyk – dyrektor szkoły, na które uczniowie przygotowali prezentację o projekcie i poprosili o zgodę na jego realizację.
3. Uczniowie przeprowadzili diagnozę potrzeb. Przygotowali „Ścianę potrzeb”, na której członkowie społeczności szkolnej mogli zapisywać pomysły na zmianę w szkole oraz „bank pomysłów”, czyli pudełko, do którego można było wrzucać zapisane na kartkach pomysły.
4. Zebranie wniosków z diagnozy i dyskusja nad pomysłami to kolejny etap działań uczniowskich. Uczniowie opracowali listę pomysłów i zorganizowali debatę. Przeprowadzili analizę kosztów poszczególnych pomysłów.
5. Organizacja głosowania – uczniowie wybrali komisję wyborczą, ustalili z dyrektor szkoły termin głosowania, przygotowali listy wyborcze, karty do głosowania, urnę oraz lokal wyborczy. Po przeprowadzonym głosowaniu komisja podliczyła głosy i wypełniła protokół wyborczy.
6. Uczniowie przygotowali wniosek do dyrektor o sfinansowanie potrzeby, na którą najwięcej głosów oddała społeczność uczniowska.
7. Podsumowanie – uczniowie przeprowadzili dyskusję nad zrealizowanym projektem, omawiając poszczególne etapy oraz zwracając uwagę na to, co się udało, a co można było zrobić lepiej. Program realizowały nauczycielki: Mariola Kaczała i Monika Malinowska
|