Jest pod ziemią, na ziemi i w niebie, nawet trochę jest jej w chlebie, służy do prania, mycia i picia, nie byłoby bez niej życia, czyli wybieram wodę!
W dniu 22.11.2016r. w ramach Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Wybieram wodę”, którego inicjatorem jest Polskie Towarzystwo Dietetyki oraz Instytut Promocji Zdrowia i Dietoterapii, uczniowie naszej szkoły na lekcji przyrody dowiedzieli się, jaką rolę odgrywa prawidłowe nawodnienie, jakie ma ono znaczenie dla naszego organizmu oraz jak ważna jest woda dla istnienia i rozwoju życia na ziemi. Uczniowie z wielkim zapałem rozwiązywali zadania i zagadki dotyczące wody. Zwracali uwagę na fakt, iż żaden organizm zwierzęcy czy roślinny nie może przetrwać bez wody dłuższego okresu czasu. Praca w grupach mobilizowała uczniów do wspólnego działania. Bez najmniejszego problemu rozwiązywali zadania dotyczące spożywania wody w ciągu dnia oraz potrafili wymienić źródła wody w diecie. Ze skupieniem słuchali informacji o tym, iż woda znajduje się w małych i dużych przestrzeniach naszego ciała, że organizm składa się z komórek, w skład których wchodzi woda. Na kolejnym etapie zajęć uczniowie klasy IV z wielkim zainteresowaniem przyglądali się doświadczeniom chemicznym, przygotowanym pod kierunkiem Grażyny Galant nauczycielki chemii przez uczniów klasy III b gimnazjum Bartosza Woszczyka i Michała Woszczyka. Doświadczenia z wodą miały uzmysłowić czwartoklasistom, że woda to nie tylko nawodnienie organizmu, ale również rozpowszechniony związek chemiczny w przyrodzie. Gimnazjaliści przedstawili uczniom reakcję sodu z wodą, który wydawał charakterystyczne syczenie wydzielającego się gazu. Wielkim zaskoczeniem dla uczniów był fakt że fenoloftaleina znajdująca się w zlewce zabarwiła się na malinowo. Innym doświadczeniem była możliwość wykrycia dwutlenku węgla za pomocą wody wapiennej. W tym doświadczeniu dwoje uczniów klasy IV mogło aktywnie uczestniczyć. Za pomocą rurek szklanych umiejscowionych w kolbach z wodą wapienną wdmuchiwali powietrze. Po chwili woda wapienna zmętniała. Dzięki temu doświadczeniu „ mali chemicy” dowiedzieli się, że w ten sposób można wykryć dwutlenek węgla. Ostatnim doświadczeniem przeprowadzonym przez uczniów klasy III był rozkład wody gazowanej. Uczniowie z tego doświadczenia dowiedzieli się, że w wodzie gazowanej znajduje się dwutlenek węgla, który powoduje musowanie wody, co w czasie jej picia daje złudzenie chłodu i orzeźwienia.
Podsumowując lekcję, nauczyciel podkreślił fakt, że woda powinna być głównym napojem w diecie ucznia, ponieważ odgrywa ważna rolę dla organizmu. Na zakończenie lekcji każdy uczeń otrzymał butelkę wody i mógł nawodnić swój organizm.
Realizację programu koordynowała Iwona Chojnacka – nauczycielka przyrody.
|